Zvukařská škola

Petr Šedý 2018-2019

Kategorie: Studentské práce
Zveřejněno pondělí 29. duben 2019 12:27
Napsal jindra

  Během mé účasti na letošním kursu zvukaře jsem měl možnost absolvovat dvě odborné stáže. První stáží byla aktivní účast na natáčení televizního pořadu „Show Jana Krause“ a druhou stáží byla účast na přípravě, zvukové zkoušce a nakonec i koncertu Michala Hrůzy s kapelou, kde ještě účinkovala předkapela Nely.

 První stáž se uskutečnila v divadle Archa, kam jsme se s kolegy vydali za doprovodu lektora školy a televizního zvukaře Vládi Graubnera. Prvním místem, které jsme si mohli prohlédnout, bylo pracoviště přenosového vozu, který má za úkol nahrát celý pořad zvukově a následně smíchat do originální verze, která se tvoří vždy z úterý, kde je pořad natočen v divadle do středy, kdy je vysílám na TV Prima.  Láďa Greiner nám ukázal a vysvětlil jaké má k dispozici zařízení, jakou má kapacitu a ukázal nám i práci techniků, kteří začínali pokládat kabeláž mezi přenosovým vozem a divadlem Archa. Upozornil nás na úskalí toho spojení a to vzhledem k jeho délce, přes sto metrů. Následně jsme si mohli prohlédnout již připravenou dekoraci a byli jsme účastni i prvních příprava na zvuk v sále a první nastavování kamer.  Mohli jsme si projít zázemím a sledovat jakým způsobem a kde je možné napojit zvuk v místě produkce a kde se připojí zvukový výstup ze sálu, který se následně vede nahoru na ulici do přenosového vozu. Pak jsme měli možnost účastnit se zvukové zkoušky, kterou provedla kapela pana Krause s tím, že zvuk v divadle se zajišťuje zvukařem přímo v divadle. Ten nastaví zvuk tak, aby vyhovoval divákům, kteří na představení přijdou, stejně tak kapele a případně i zpívajícímu hostovi, kterého občas má v pořadu pan Kraus.

 Tady jsme měli štěstí, protože na toto představení byla pozvána Erika Stárková, hvězda odvysílaného televizního seriálu Most, která, představitelka jedné z hlavních rolí Dáši, alias Pavla, mimo svůj herecký obor, také zpívá zajímavé šansony.  Zajímavostí je, že zpívající host nazpívá, pro účely televizního vysílání svojí píseň dopředu, tedy ještě v době, kdy v divadle ještě nejsou diváci. Vybere ve spolupráci s hudebním režisérem tu správnou verzi a ta se následně v televizi vysílá. Při nahrávání písničky Eriky jsme měli možnost vidět práci místního zvukaře, který zvučí kapelu, hosty a měli jsme možnost vidět i mikroporty, které se připravují pro hosty.

Číst dál: Petr Šedý 2018-2019

Jan Bartošek, ročník 2016-2017

Kategorie: Studentské práce
Zveřejněno pondělí 29. květen 2017 9:28
Napsal jindra

Lucerna Music Bar - koncert 15.3.2017 (UDG, Trocha Klidu, Ovoce)


Report z odborné stáže v LMB psaná sice muzikantem, avšak z pohledu (zatím) 'pseudo-zvukaře' :-)

V předložené závěrečné práci nejprve popíši průběh akce spolu s obecnými osobními dojmy a poté se přesunu do oblasti zaměřené na technické detaily.  V závěru práce přikládám
několik vlastních dokumentačních fotografií pořízených přímo během popisované odborné stáže.

Před jedním z nejvyhlášenějších hudebních klubů naší republiky, mezi něž L.M.B. bezesporu patří,
se nás ve smluvených 11:30 (!) všedního dne sešla skupinka 4 kurzistů. Tušili jsme, že je před námi dlouhý den, avšak podrobnější harmonogram dne jsme dopředu neznali. Brzký start celého hudebního dne v LMB přisuzuji právě odpovědně sestavenému harmonogramu pro ozvučení třech kapel a jejich zvukových zkoušek s dostatečnou rezervou, pokud by se vyskytly jakékoliv problémy. Celý harmonogram zcela jistě natáhlo plánované natáčení "koncertního" videoklipu kapely

Číst dál: Jan Bartošek, ročník 2016-2017

Jiří Kadaňka 2009-2010

Kategorie: Studentské práce
Zveřejněno středa 22. únor 2017 10:50
Napsal jindra

Ve středu 14.4.2010 jsem se s ostatními zúčastnil příprav scény pro udělování cen ANDĚL 2010 v Malé sportovní hale v Praze 7 Holešovicích.

Seznámil jsem se s hlavním zvukařem Craigem - celkem fajn člověk, ale dost těžko se z něho vytáhne ucelená informace a není to jen částečnou jazykovou bariérou – každý nejsme na vše ty nejlepší, bohužel u FOH pultu nebylo moc místa a jelikož sám mám rád prostor pro pro práci. Nerad překážím a tak byl jsem tam pouze při instalaci, kablovačce, a prvním spuštění, což bylo zrovna poučné, bo i mistři zvuku chybují – připravený propojovací kabel systému L´Acoustic, od výhybek k zesilovačům byl „minulé verze“ a tak šli středy do basů a basy do středů, čili se musel vyměnit. Příjemně mě překvapilo, že na všech pozicích byly mě nejpříjemnější (minimálně z hlediska ovládání) pulty DIGIDESIGN VENUE a to na monitorech SC 48 a Profile na FOH. Seznámili jsme se i s monitorovým zvukařem Radkem (pult u levé scény), kde jsme letmo probrali celý pult, pak jsme společně zavěsili sadu pasivních boxů systému line array L´Acoustics V DOSC, nastavovali jsme úhly a viděli, jak se upevňují na konstrukci. 

Číst dál: Jiří Kadaňka 2009-2010

Vojtěch Dlouhý 2009-2010

Kategorie: Studentské práce
Zveřejněno pátek 24. únor 2017 22:12
Napsal safa

Na úvod bych rád uvedl, že jsem se zúčastnil dvou odborných stáží. První stáž se uskutečnila 18.3.2010 a byla to příprava na Českou Miss v Thámově hale v Karlíně a druhá stáž proběhla 8.4.2010, byla to taktéž příprava a to na Miss ČR v kongresovém sále hotelu Clarion ve Vysočanech. A jelikož se obě akce vysílali živě následující sobotu, kdy jsem sám zvučil, tak jsem si nemohl prohlédnout celou věc po úpravě do televize. Alespoň jsem v obou případech nestál daleko od “nejkrásnejších” žen české republiky :-)

Česká Miss byla v produkci televize Nova a naším průvodcem se stal pan Marek Karas, který byl jedním z hlavních zvukových techniků. Poté, co jsme vešli do haly a prohlédli si zběžně interiér, musel pan Karas na generální poradu s produkcí a zákazníky a následně nás provedl. PA systém byl od firmy L´ Acoustics (nejsem si jistý typem, ale buď to byla nová série K1, nebo to byl V-DOSC systém. Jelikož měl sál ca. 100m na délku, byly tam ještě po stranách nazpožďované menší reprosoustavy, přesný typ mi již není znám. Celé to bylo spojeno s mixážním pultem od firmy Digidesign Venue Mix Rack system. Nutno dodat, že se po stranách haly a za stanovištěm režie ještě nacházely další reprosoustavy na

Číst dál: Vojtěch Dlouhý 2009-2010

Závěrečná práce - Vojtěch Dlouhý

Kategorie: Studentské práce
Zveřejněno středa 22. únor 2017 9:49
Napsal jindra

Moje účast na odborné stáži Vojtěch Dlouhý

Na úvod bych rád uvedl, že jsem se zúčastnil dvou odborných stáží. První stáž se uskutečnila 18.3.2010 a byla to příprava na Českou Miss v Thámově hale v Karlíně a druhá stáž proběhla 8.4.2010, byla to taktéž příprava a to na Miss ČR v kongresovém sále hotelu Clarion ve Vysočanech. A jelikož se obě akce vysílali živě následující sobotu, kdy jsem sám zvučil, tak jsem si nemohl prohlédnout celou věc po úpravě do televize. Alespoň jsem v obou případech hned stál nedaleko od “nejkrásnejších” žen české republiky :-)

Česká Miss byla v produkci televize Nova a naším průvodcem se stal pan Marek Karas, který byl jedním z hlavních zvukových techniků. Poté, co jsme vešli do haly a prohlédli si zběžně interiér, musel pan Karas na generální poradu s produkcí a zákazníky a následně nás provedl. PA systém byl od firmy L´ Acoustics (nejsem si jistý typem, ale buď to byla nová série K1, nebo to byl V-DOSC systém. Jelikož měl sál cca 100 m na délku, byly tam ještě po stranách nazpožďované menší reprosoustavy, přesný typ mi již není znám. Celé to bylo spojeno s mixážním pultem od firmy Digidesign Venue Mix + Rack system. Nutno dodat, že se po stranách haly a za stanovištěm režie ještě nacházely další reprosoustavy na afterparty, která měla probíhat po natáčení. Do mixu bylo přivedeno přibližně 50 kanálů, z toho bylo tak 6 body packů pro porotu včetně exkluzivní hvězdy Jean-Claud Van Damma, několik bezdrátových mikrofonů a samozřejmě i připojení k vysílacímu vozu televize Nova, ze kterého se pouštěl playback a kde se i vše zaznamenávalo pro vysílání. Výstup do PA systému byl zapojen do VCA, kam se omylem připletly i monitory pro pódium, což mělo za následek jejich nefunkčnost a krom procházení nastavení pultu i běhání po hale, ale po pár minutách se problém podařilo na pultu odhalit a odstranit jednoduchým předěláním routingu monitorů. A až na pár problémů se sílou signálu některých mikrofonů, pár drobných zpětných vazeb a proházeně naroutovaných body packů to byl jediný větší zádrhel, kterému jsme byli svědky. Bohužel jsme se však k žádné praktické práci nedostali, jelikož bylo již vše postavené a již se jen dělala zvuková zkouška, ale i tak to bylo velice zajímavé a pan Karas nám velice rád vše vysvětlil.

Miss ČR pořádaná Českou televizí, na kterou jsem omylem vyrazil několikrát ve špatném termínu (ještě jednou Jindro promiň za vystrašení), byla v porovnání s akcí od Novy o dost skromnější, jak jsme se dozvěděli od Jindry i prakticky ne moc pojištěná pro případné proudové výpadky, jelikož nebývá zvykem agregát, ale elektřina se bere rovnou z místní sítě, zato jsme však měli v komornějším prostředí a menším shonu lepší příležitost si vše v klidu prohlédnout, položit pár otázek a dokonce jsme vykonali i nějakou tu práci, když jsme nastavili a zapojili monitory pod pódiem a zavedli monitory i do prostor odkud vycházejí účinkující, aby nepropásli svůj nástup. Opět byl PA systém od firmy L´ Acoustics, přesněji systém V-DOSC. Sál v hotelu Clarion byl ca o polovinu menší než byl prostor Thámovy haly, proto i beden bylo na PA systému méně. I monitory pod pódiem byli od firmy L´ Acoustics a dvě takové se ještě vznášeli nad tím pro pokrytí zadní části pódia. Pod ním byli racky s párákem, stage boxem, přijímačy pro bezdráty a se zesilovači. Mezi stage boxem a párákem se to celé ještě rozbočilo, aby část mohla jít do přenosových vozů a druhá část do mixu od Yamahy, kde se celý sál míchal. Nevím kolik bylo přesně využitých vstupů, ale byli tam dva moderátoři, kteří měli body packy, jeden bezdrátový mikrofon byl na přistavován na pódium pro účinkující a jednu Handku měl režisér. Playback měl být podle Jindry opět z přenosového vozu, což jsou další dva vstupy.

Jelikož byli obě akce ozvučovány lidmi z T-Servisu, tak mohu posoudit obě zároveň stějně, byli ochotni vše vysvětlit, objasnit a zavtipkovat ať se nestáváme zvukaři. Práce probíhaly od časného rána do pozdních večerních až nočních hodin a narozdíl od kurzu, kde se člověk snaží naučit teorii k pochopení celé problematiky, v praxi člověk teorii používá k urychlení práce a hlavně k odvracení případných katastrof způspbem improvizace, co bez teorie není možné. Zvukaři od T-Servisu byli vstřícní, ale kolik za takovou akci berou jsem se bohužel nedozvěděl, vím však, že je to časově hodně náročná práce, která nemálo dokáže zasahovat do osobního života. Nevím, jestli bych chtěl hned začít u velké firmy jako je T-Servis, i když mají dobrou a novou techniku a dělají spoustu akcí, v menší firmě má prý začínající větší šanci se rychleji zdokonalovat. Celkově bych obě akce ohodnotil kladně, jelikož jsem se u obou něco přiučil nejen v oblasti zvuku, ale i v oblasti řízení a průběhu tak velkých akcí, jako je živý přenos televize, opět si uvědomlil jak velice záleží na zkušenosti a duchapřítomnosti zvukařů a jak potřebné je umět duchapřítomně svést problém s nehrajícími monitory na předchozí přepojení zdroje energie :-) Také jsem si uvědomil, že kurz je pouhou špičkou ledovce zvukařské praxe a že bez praxe se celý ledovec těžko odhaluje. Velice rád bych si dal stáž ještě nějakou, tentokrát však od začátku do konce, s finančním ohodnocením a hlavně a především pod vedením zkušeného zvukaře, aby se mohla získaná teorie lépe propojit s praxí a tím si vypracoval vlastní zkušenosti a propracovával se k úplnému zvukaři. Škoda je, že spolu s vysvědčením člověk nedostane přiděleného zvukaře (třeba jen pro skutečně zájemce). Alespoň by hledání “kšeftů” a pořádné zaučení bylo lépe dostupné pro ty, co opravdu chtějí práci zvukaře vykonávat.