Zvukařská škola

Boris Zindulka 2013-2014 ........... Odborná stáž trochu jinak

Kategorie: Studentské práce Zveřejněno úterý 21. únor 2017 14:48 Napsal jindra

Po dlouhém všemožném úsilí přijde den, na který se těšíte. Máte konečně kompletní (analogový) zvukový aparát, hrající kapelu (v mém případě bigbeatovou), spoustu informací ze školy a velikou touhu konečně zvučit. Domluvíte si sál na neveřejnou zkoušku, lidi na stěhování, větší dodávku, muzikanty a myslíte si, jak to všechno klape.
Počítejte s tím, že část těch silných chlapců na stěhování se ráno nedostaví a jediní na obzoru jsou muzikanti. Ne že by jim to neprospělo, ale od této chvíle jste pod jistým tlakem a neujdete poznámkám rozmanitého ražení. Dohlédněte si na

dobré uložení věcí do vozu, protože některým členům nečiní sebemenší problém dát lehké křehké věci pod velký těžký case. Zabezpečení proti pohybu je pro někoho také naprosto nepodstatné. Je naloženo a můžete se vydat na cestu. S časovou rezervou stihnete ještě dohustit kola dodávky, neb zjevně nikdy nic tak těžkého nevezla.
Na smluveném místě a v dohodnutém čase se stáváte na ¾ hodiny opět jímačem poznámek, protože majitel domluveného sálu zaspal. Po opětovném vyčerpávajícím stěhování je vše na sále. Pokud nemáte po ruce osobu aspoň trochu znalou (záměrně neuvádím osobu poučenou, protože ta za chvilku stejně neví, co chcete), jste od této chvíle ale úplně na všechno sami. Umístění aparátu (nejen Vašeho), postup při stavbě, kudy natahat kabely atd. Než stačíte najít rozvaděč pro případ výpadku elektrického proudu, umělci Vás hbitě předběhnou a obě kytarová komba jsou každá zapojena do nejbližších zásuvek. Vždy je pochvalte za jejich snahu o samostatnost a s ledovým klidem je zas odpojte. Pokud máte sílu na přednášku, můžete je během natahování silového rozvodu po pódiu poučit o hvězdicovém rozvodu a jeho přednostech. Pokud Vám nebudou schopni nějak pomoct, poproste je, ať se raději někam vzdálí. Zbytečně budou jen překážet.
Instalace PA, monitorů a jejich propojení je hračkou do té doby, než Vám jeden z nedočkavců úplně nepochopitelně něco ukopne. Pájka s cínem by měla být neodmyslitelnou výbavou. Další malé zdržení by Vás tedy nemělo nikterak vyvést z klidu. Využijte bubeníka, který akorát dokončil stavbu a vrhněte se na ověšení bicí soupravy mikrofony s jeho účastí. I když si věříte že víte kam optimálně nasměrovat mikrofony, hned při prvním přechodu paliček pochopíte, že se mýlíte. Máte li čas, s nasměrováním mikrofonů u kytarových aparátů si pohrajte. Možností snímání je opravdu mnoho, vzdálenost, úhel atd. Basový aparát je hračka, pokud nemá hlava DI výstup, použijeme DI-BOX. Ještě rychle stojany s mikrofony pro zpěváky a můžeme propojovat. Pokud nemáte vryté v paměti zapojení všech mikrofonů do stageboxu, tužka s papírem a zapsání pořadí není od věci. Konečně, pódium máte kompletně propojené a můžete přejít k mixážnímu pultu.
Máte li u mixážního pultu rozplet s multiplovým konektorem, stačí cvak a je hotovo. Když takové štěstí nemáte, rozmotat čtyřicet pramenů á 1m, které se při přepravě změní na solidní vánočku, Vám zabere asi 15 min. To už Vás mají všichni doslova rádi, ale konečně vše zapínáte. V rychlosti ještě nalepit krepovou pásku, popsat jednotlivé fadery a zkontrolovat kde zapnout fantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony. Po dvou hodinách bez přestávky není moc šancí na pauzu a můžete začít s nastavováním. Věřte, že jste už pod hodně velkým tlakem a nějaké měření, nastavení dozvuku a na následné nastavení vymožeností jako jsou gejty, kompresory necháváte rovnou na příště.
Bubeník by rád ten mlaskavý attack z kopáku, což přece není vůbec žádný problém. Záhy zjistíte, že i když se můžete na ekvalizaci utočit, problém to je. Nebudeme to protahovat. Beater, to je ta věc na konci šlapky, je v našem případě trojitý ! Plast, dřevo a filc, který opravdu nezamlaská. Dřevo se ukázalo jako nejlepší varianta, se kterou byly nakonec všichni spokojeni. Jdeme na nastavení prvního Tomu. Opět přijde něco, co vůbec nečekáte. Naprosto úžasný dozvuk kostelního zvonu a ekvalizace opět nepomáhá. On ten originální držák mikrofonu na ráfek bubnu je sice velice estetický a vypadá profesionálně, avšak právě on byl zdrojem nechtěného efektu. Okamžitě saháte po třech mikrofonních stojanech a měníte je za držáčky i na ostatních dvou Floor tomech. Jeden z kytaristů si chce mezi tím zkrátit další zdržení a začne vyluzovat kytarové sólo ve chvíli, kdy máte hlavu kousek od jeho reproduktoru. Na deset minut ztrácíte sluch! Veškeré nastavení zbytku bicí soupravy, kytarových aparátů, zpěvových mikrofonů a odposlechů je už jen otázkou chvilky. Všechno zní jednotlivě tak věrně a čitelně…
Pánové? Vuoala? Nedáváte na sobě nic znát a usmíváte se, protože víte, že jste na sále který má půdorys úžasného „čtverce“ s krásně hladkými stěnami, plnými odrazivého materiálu. Právě Vás doběhla stavební a prostorová akustika. Nejkrásnější zvuk je venku před sálem. Zvuk uvnitř Vám připadá jako obrovská koule, která se nedá poslouchat. S tím už ale v danou chvíli nic neuděláte. Cílem toho dne bylo všechno si vyzkoušet, všechno si osahat a svým způsobem se připravit pro vystoupení na ostro, což se naprosto v plné míře splnilo. I přes malé zklamání si v duchu libujete, jak se vyplatila ta spousta času příprav a investic do kvalitních mikrofonů s tou správnou charakteristikou a všemi ostatními parametry pro daný styl hudby a všeho dalšího vybavení … Vaší odměnou je, aspoň pro Vás, opravdu pěkný zvuk bez sebemenšího náznaku zpětné vazby.
Hraní končí v pozdních odpoledních hodinách a koloběh začíná nanovo. Všechno opět sbalit a dvakrát přestěhovat. Zase se čeká na Vás, na zvukaře, protože si z kabelů nechcete nechat uplést vánočku a balíte vše sami. Hodně pozdě večer přijedete vyčerpáni domů a nechcete už o žádném zvučení ani slyšet.
Možná některým z Vás bude popis této stáže připadat úsměvný. Mně to ale dalo mnohem víc, než stát někde v koutku a koukat někomu přes rameno. Musím také říct, že všechny témata z přednášek se vám v pravou chvíli vybaví a pomohou řešit daný problém. Přiznám se, že jsem měl s sebou skripta ze školy, kdyby něco, ale tentokrát nebyly potřeba.
Rád bych ještě poděkoval Šáfovi za zapůjčení mikrofonů Voodoo VR1 a sE X1, protože mnou zamýšlené mikrofony mně prodali přímo před nosem :o)


!!! Mějte na paměti, že všechno souvisí se vším !!!

Zobrazeno: 3033