Jan Bartošek, ročník 2016-2017
Lucerna Music Bar - koncert 15.3.2017 (UDG, Trocha Klidu, Ovoce)
Report z odborné stáže v LMB psaná sice muzikantem, avšak z pohledu (zatím) 'pseudo-zvukaře' :-)
V předložené závěrečné práci nejprve popíši průběh akce spolu s obecnými osobními dojmy a poté se přesunu do oblasti zaměřené na technické detaily. V závěru práce přikládám
několik vlastních dokumentačních fotografií pořízených přímo během popisované odborné stáže.
Před jedním z nejvyhlášenějších hudebních klubů naší republiky, mezi něž L.M.B. bezesporu patří,
se nás ve smluvených 11:30 (!) všedního dne sešla skupinka 4 kurzistů. Tušili jsme, že je před námi dlouhý den, avšak podrobnější harmonogram dne jsme dopředu neznali. Brzký start celého hudebního dne v LMB přisuzuji právě odpovědně sestavenému harmonogramu pro ozvučení třech kapel a jejich zvukových zkoušek s dostatečnou rezervou, pokud by se vyskytly jakékoliv problémy. Celý harmonogram zcela jistě natáhlo plánované natáčení "koncertního" videoklipu kapely
UDG, jež následovalo po její zvukové zkoušce a bylo také zajímavou zkušeností. Akce tak byla zcela jistě pro zvukařský svět výjimečná jednou jinde zřídka vídanou skutečností a to tou, že na všechno byl čas. Dokonce ho nakonec bylo až moc. V podstatě se tak stále na něco čekalo, což člověka překvapivě nebývale zmáhá. Ze všech zúčastněných kurzistů jsem do vlastního koncertu (který započal až ve 20h) nakonec vydržel pouze já a i přesto, že jsem na rozdíl od některých kolegů aktuálně z Prahy, jsem se musel vnitřně opravdu přemáhat (ačkoliv jsem se na vlastní koncert opravdu těšil), abych nakonec nedopadl jako oni. Každopádně jsem rád, že jsem to nevzdal, protože vlastní koncert se podle mě vydařil a je opravdu neocenitelnou zkušeností moci se dívat ostříleným profesionálům pod ruce naostro právě během hlavního programu a být i u jejich strastí typu hlavní mixpult postříkaný vodou přímo od zpěváka hlavní kapely na vzdálenost dobrých 5-6 metrů (slušná trefa, která následně vyřadila z činnosti pravou osmici faderů SD8ky).
Hned po příchodu se nás ujali oba místní zvukaři (hlavní a monitorový) a snažili se nám v krátkosti představit a vysvětlit zapojení zvukového vybavení, které je v LMB přítomno. Již od první chvíle bylo vidět, že svou práci opravdu dobře znají a velmi mě potěšil jejich přátelský a osobní přistup k nám kurzistům. Klub je po technické i zvukové stránce na velmi vysoké úrovni, čemuž napomáhá zejména následující vybavení: P.A. i pódiové monitory francouzské značky L-Acoustic, digitální
mixpulty Digico (hlavní F.O.H. SD8 a monitorový SD9). Oba pulty jsou gainově spřažené, přičemž masterem je F.O.H. pult a monitorovací pult si tedy jeho gain změny ze vstupního stageboxu digitálně trimuje. Hned za pódiem je malá nenápadná komůrka pro stageboxy a zesilovače jak P.A., tak monitorů a dalším vybavením pro ozvučení pódia.
Kapela UDG si přivezla vlastního zvukaře Saliho a vlastní stage-rack, ve kterém byl rack-mixpult Behr. X32 spolu s šesti vysílači Sehnheiser EW 3OO IEM G3 pro in-ear monitory všech jejích muzikantů. K ozvučení bicí baterie byla použita směsice mikrofonů Sehnheisser a Audix. Aparáty obou kytaristů (hlavy Marshall a Orange v kombinaci s kabinety Orange) i baskytarový aparát byly namířeny dozadu za pódium a snímány nástrojovými mikrofony Shure SM57kami. Kapela měla tedy velmi dobře vymyšlený a zrealizovaný odposlechový systém, který umožnil jednak nízkou hladinu akustického tlaku na pódiu a druhak konzistentní monitorový odposlech i pro všechny muzikanty, kteří se pak díky bezdrátovým vysílačkám na nástrojích/zpěvovém mikrofonu pohybovali intenzivně po celé šířce a délce stage. Kapela Ovoce si také přivezla svého zvukaře a pro ni (a pro hosty) byly na pódiu umístěny dva odposlechy. Kapela Trocha klidu neměla svého zvukaře (ale využívala postaveného aparátu UDG) a jak její zvukovou zkoušku, tak samotný koncert zabezpečil místní FOH zvukař Kulich. Každá z kapel měla na zvukovou zkoušku jednu hodinu. Na FOH pultu byl přednastaven výstupní grafický ekvalizér, který velmi obstojně kompenzoval akustické nedostatky prostoru.
Zajímavá byla práce zvukaře Saliho, který téměř vůbec nepoužíval dynamické procesory (za což pravděpodobně vděčí zručnosti "svých" muzikantů) a fadery se snažil nechávat na nule (úroveň signálu dorovnával i v průběhu koncertu neustále gainem). Bylo vidět, že svou kapelu nezvučí poprvé, dokonale znal aranže a ve správné okamžiky zabezpečoval čitelnost kytarových či saxofonových sól i hlavního zpěvu.
Do akce jsme byli zapojeni spíše pasivně, avšak pomáhali jsme například stavět a drátovat odposlechy. Poštěstilo se mi během večerního koncertu být na několik minut „hlavním zvukařem v LMB“ a to, když si Kulich potřeboval odskočit:-) Přestože jsem se v tu chvíli neodvážil žádných větších zásahů do FOH pultu (zvuk byl už tak skvělý a nebylo to tedy třeba), byl to neopakovatelný a skvělý pocit. Být jednou rezidentním zvukařem v podobném klubu by pro mě jistě byla pocta, avšak cítím, že od dosažení této mety jsem zatím vzdálen potřebným nabitím roků (či desetiletí?) zkušeností.
Zobrazeno: 3003