Petr Šedý 2018-2019
Během mé účasti na letošním kursu zvukaře jsem měl možnost absolvovat dvě odborné stáže. První stáží byla aktivní účast na natáčení televizního pořadu „Show Jana Krause“ a druhou stáží byla účast na přípravě, zvukové zkoušce a nakonec i koncertu Michala Hrůzy s kapelou, kde ještě účinkovala předkapela Nely.
První stáž se uskutečnila v divadle Archa, kam jsme se s kolegy vydali za doprovodu lektora školy a televizního zvukaře Vládi Graubnera. Prvním místem, které jsme si mohli prohlédnout, bylo pracoviště přenosového vozu, který má za úkol nahrát celý pořad zvukově a následně smíchat do originální verze, která se tvoří vždy z úterý, kde je pořad natočen v divadle do středy, kdy je vysílám na TV Prima. Láďa Greiner nám ukázal a vysvětlil jaké má k dispozici zařízení, jakou má kapacitu a ukázal nám i práci techniků, kteří začínali pokládat kabeláž mezi přenosovým vozem a divadlem Archa. Upozornil nás na úskalí toho spojení a to vzhledem k jeho délce, přes sto metrů. Následně jsme si mohli prohlédnout již připravenou dekoraci a byli jsme účastni i prvních příprava na zvuk v sále a první nastavování kamer. Mohli jsme si projít zázemím a sledovat jakým způsobem a kde je možné napojit zvuk v místě produkce a kde se připojí zvukový výstup ze sálu, který se následně vede nahoru na ulici do přenosového vozu. Pak jsme měli možnost účastnit se zvukové zkoušky, kterou provedla kapela pana Krause s tím, že zvuk v divadle se zajišťuje zvukařem přímo v divadle. Ten nastaví zvuk tak, aby vyhovoval divákům, kteří na představení přijdou, stejně tak kapele a případně i zpívajícímu hostovi, kterého občas má v pořadu pan Kraus.
Tady jsme měli štěstí, protože na toto představení byla pozvána Erika Stárková, hvězda odvysílaného televizního seriálu Most, která, představitelka jedné z hlavních rolí Dáši, alias Pavla, mimo svůj herecký obor, také zpívá zajímavé šansony. Zajímavostí je, že zpívající host nazpívá, pro účely televizního vysílání svojí píseň dopředu, tedy ještě v době, kdy v divadle ještě nejsou diváci. Vybere ve spolupráci s hudebním režisérem tu správnou verzi a ta se následně v televizi vysílá. Při nahrávání písničky Eriky jsme měli možnost vidět práci místního zvukaře, který zvučí kapelu, hosty a měli jsme možnost vidět i mikroporty, které se připravují pro hosty.
Po nahrávce se ladí s panem Krausem a zvukem ještě příspěvky, které pan Kraus před pořadem ukazuje publiku na televizi za sebou. Příspěvky se pouští z přenosového vozu.
Celý pořad začíná jako divadelní představení v půl osmé večer a celé běží cca 1,5 hodiny. Největším zážitkem, pro nás amatéry, bylo vidět pana zvukaře tzv. „při akci“. Mohli jsme ho sledovat během natáčení pořadu v přenosovém voze, jak míchá zvuk do zvukové stopy.
Posledním večerním zážitkem byla možnost vidět i obrazovou část, kde se pořad stříhá a míchá v té obrazové složce.
Druhou stáží byla účast na zvukových zkouškách kapely Michal Hrůzy a následně kapely zpěvačky Nely. Koncerty se konaly v Lucerna Music Baru, který není ideálním místem z pohledu zvukaře. Prostor je dobře a kvalitně ozvučen, včetně světel, ale při živém vystoupení musí zvukař být v jednom z přilehlých rohů a tak nazvučit dobře i druhou část prostoru je kus umění. Měli jsme možnost, po zvukových zkouškách obou kapel projít si osazení mikrofonů a vyzkoušet si jaký zvuk „namíchal“ zvukař do odposlechů jednotlivým muzikantům. A to je i tak trochu diplomatická práce zvukaře, vyhovět kapele v barvě a síle zvuku na pódium. Pak koncert proběhne v poklidu a pohodě všech účastníků. Nastavením zvuku před koncertem práce zvukaře zdaleka nekončí. Po naplnění sálu lidmi se parametry zvuku do sálu musí přizpůsobit situaci a zvukař měl dost práce i během obou koncertů.
Obě stáže byly velmi zajímavé, kromě výše popsaných dojmů jsme si všichni pořídili také poměrně dost fotografií. Některé detaily nastavení mikrofonů a práci zvukaře u mixážního pultu.
Zobrazeno: 2049