Jiří Kadaňka 2009-2010
Ve středu 14.4.2010 jsem se s ostatními zúčastnil příprav scény pro udělování cen ANDĚL 2010 v Malé sportovní hale v Praze 7 Holešovicích.
Seznámil jsem se s hlavním zvukařem Craigem - celkem fajn člověk, ale dost těžko se z něho vytáhne ucelená informace a není to jen částečnou jazykovou bariérou – každý nejsme na vše ty nejlepší, bohužel u FOH pultu nebylo moc místa a jelikož sám mám rád prostor pro pro práci. Nerad překážím a tak byl jsem tam pouze při instalaci, kablovačce, a prvním spuštění, což bylo zrovna poučné, bo i mistři zvuku chybují – připravený propojovací kabel systému L´Acoustic, od výhybek k zesilovačům byl „minulé verze“ a tak šli středy do basů a basy do středů, čili se musel vyměnit. Příjemně mě překvapilo, že na všech pozicích byly mě nejpříjemnější (minimálně z hlediska ovládání) pulty DIGIDESIGN VENUE a to na monitorech SC 48 a Profile na FOH. Seznámili jsme se i s monitorovým zvukařem Radkem (pult u levé scény), kde jsme letmo probrali celý pult, pak jsme společně zavěsili sadu pasivních boxů systému line array L´Acoustics V DOSC, nastavovali jsme úhly a viděli, jak se upevňují na konstrukci.
Závěrečná práce - Vojtěch Dlouhý
Moje účast na odborné stáži Vojtěch Dlouhý
Na úvod bych rád uvedl, že jsem se zúčastnil dvou odborných stáží. První stáž se uskutečnila 18.3.2010 a byla to příprava na Českou Miss v Thámově hale v Karlíně a druhá stáž proběhla 8.4.2010, byla to taktéž příprava a to na Miss ČR v kongresovém sále hotelu Clarion ve Vysočanech. A jelikož se obě akce vysílali živě následující sobotu, kdy jsem sám zvučil, tak jsem si nemohl prohlédnout celou věc po úpravě do televize. Alespoň jsem v obou případech hned stál nedaleko od “nejkrásnejších” žen české republiky :-)
Česká Miss byla v produkci televize Nova a naším průvodcem se stal pan Marek Karas, který byl jedním z hlavních zvukových techniků. Poté, co jsme vešli do haly a prohlédli si zběžně interiér, musel pan Karas na generální poradu s produkcí a zákazníky a následně nás provedl. PA systém byl od firmy L´ Acoustics (nejsem si jistý typem, ale buď to byla nová série K1, nebo to byl V-DOSC systém. Jelikož měl sál cca 100 m na délku, byly tam ještě po stranách nazpožďované menší reprosoustavy, přesný typ mi již není znám. Celé to bylo spojeno s mixážním pultem od firmy Digidesign Venue Mix + Rack system. Nutno dodat, že se po stranách haly a za stanovištěm režie ještě nacházely další reprosoustavy na afterparty, která měla probíhat po natáčení. Do mixu bylo přivedeno přibližně 50 kanálů, z toho bylo tak 6 body packů pro porotu včetně exkluzivní hvězdy Jean-Claud Van Damma, několik bezdrátových mikrofonů a samozřejmě i připojení k vysílacímu vozu televize Nova, ze kterého se pouštěl playback a kde se i vše zaznamenávalo pro vysílání. Výstup do PA systému byl zapojen do VCA, kam se omylem připletly i monitory pro pódium, což mělo za následek jejich nefunkčnost a krom procházení nastavení pultu i běhání po hale, ale po pár minutách se problém podařilo na pultu odhalit a odstranit jednoduchým předěláním routingu monitorů. A až na pár problémů se sílou signálu některých mikrofonů, pár drobných zpětných vazeb a proházeně naroutovaných body packů to byl jediný větší zádrhel, kterému jsme byli svědky. Bohužel jsme se však k žádné praktické práci nedostali, jelikož bylo již vše postavené a již se jen dělala zvuková zkouška, ale i tak to bylo velice zajímavé a pan Karas nám velice rád vše vysvětlil.
Miss ČR pořádaná Českou televizí, na kterou jsem omylem vyrazil několikrát ve špatném termínu (ještě jednou Jindro promiň za vystrašení), byla v porovnání s akcí od Novy o dost skromnější, jak jsme se dozvěděli od Jindry i prakticky ne moc pojištěná pro případné proudové výpadky, jelikož nebývá zvykem agregát, ale elektřina se bere rovnou z místní sítě, zato jsme však měli v komornějším prostředí a menším shonu lepší příležitost si vše v klidu prohlédnout, položit pár otázek a dokonce jsme vykonali i nějakou tu práci, když jsme nastavili a zapojili monitory pod pódiem a zavedli monitory i do prostor odkud vycházejí účinkující, aby nepropásli svůj nástup. Opět byl PA systém od firmy L´ Acoustics, přesněji systém V-DOSC. Sál v hotelu Clarion byl ca o polovinu menší než byl prostor Thámovy haly, proto i beden bylo na PA systému méně. I monitory pod pódiem byli od firmy L´ Acoustics a dvě takové se ještě vznášeli nad tím pro pokrytí zadní části pódia. Pod ním byli racky s párákem, stage boxem, přijímačy pro bezdráty a se zesilovači. Mezi stage boxem a párákem se to celé ještě rozbočilo, aby část mohla jít do přenosových vozů a druhá část do mixu od Yamahy, kde se celý sál míchal. Nevím kolik bylo přesně využitých vstupů, ale byli tam dva moderátoři, kteří měli body packy, jeden bezdrátový mikrofon byl na přistavován na pódium pro účinkující a jednu Handku měl režisér. Playback měl být podle Jindry opět z přenosového vozu, což jsou další dva vstupy.
Jelikož byli obě akce ozvučovány lidmi z T-Servisu, tak mohu posoudit obě zároveň stějně, byli ochotni vše vysvětlit, objasnit a zavtipkovat ať se nestáváme zvukaři. Práce probíhaly od časného rána do pozdních večerních až nočních hodin a narozdíl od kurzu, kde se člověk snaží naučit teorii k pochopení celé problematiky, v praxi člověk teorii používá k urychlení práce a hlavně k odvracení případných katastrof způspbem improvizace, co bez teorie není možné. Zvukaři od T-Servisu byli vstřícní, ale kolik za takovou akci berou jsem se bohužel nedozvěděl, vím však, že je to časově hodně náročná práce, která nemálo dokáže zasahovat do osobního života. Nevím, jestli bych chtěl hned začít u velké firmy jako je T-Servis, i když mají dobrou a novou techniku a dělají spoustu akcí, v menší firmě má prý začínající větší šanci se rychleji zdokonalovat. Celkově bych obě akce ohodnotil kladně, jelikož jsem se u obou něco přiučil nejen v oblasti zvuku, ale i v oblasti řízení a průběhu tak velkých akcí, jako je živý přenos televize, opět si uvědomlil jak velice záleží na zkušenosti a duchapřítomnosti zvukařů a jak potřebné je umět duchapřítomně svést problém s nehrajícími monitory na předchozí přepojení zdroje energie :-) Také jsem si uvědomil, že kurz je pouhou špičkou ledovce zvukařské praxe a že bez praxe se celý ledovec těžko odhaluje. Velice rád bych si dal stáž ještě nějakou, tentokrát však od začátku do konce, s finančním ohodnocením a hlavně a především pod vedením zkušeného zvukaře, aby se mohla získaná teorie lépe propojit s praxí a tím si vypracoval vlastní zkušenosti a propracovával se k úplnému zvukaři. Škoda je, že spolu s vysvědčením člověk nedostane přiděleného zvukaře (třeba jen pro skutečně zájemce). Alespoň by hledání “kšeftů” a pořádné zaučení bylo lépe dostupné pro ty, co opravdu chtějí práci zvukaře vykonávat.
Jakub Kacar 2015-2016
Na tuto praxi jsem se chystal se smíšenými pocity. Za prvé jsem vůbec netušil, co mne čeká, neboť jsem si o kapele, která v posledních letech zažila generační obměnu, nechtěl dělat předsudky. Navíc to bylo poprvé, kdy jsem jel na akci, jak se říká „na čumendu“ (tj. cíleně koukat zvukaři pod ruku). Tento fakt, že mne sledují další kolegové v akci, by mně osobně byl velice nepříjemný. O to víc mne překvapilo a potěšilo, jak celý průběh praxe probíhal.
Spolu se spolužákem Markem ze zvukařské školy jsme vstoupili do sálu Lucerna music baru 4 hodiny před začátkem produkce, setkali jsme se s naprostou pohodou. Když se zpětně ohlédnu na všechny akce, jen velmi těžko bych hledal
Boris Zindulka 2013-2014 ........... Odborná stáž trochu jinak
Po dlouhém všemožném úsilí přijde den, na který se těšíte. Máte konečně kompletní (analogový) zvukový aparát, hrající kapelu (v mém případě bigbeatovou), spoustu informací ze školy a velikou touhu konečně zvučit. Domluvíte si sál na neveřejnou zkoušku, lidi na stěhování, větší dodávku, muzikanty a myslíte si, jak to všechno klape.
Počítejte s tím, že část těch silných chlapců na stěhování se ráno nedostaví a jediní na obzoru jsou muzikanti. Ne že by jim to neprospělo, ale od této chvíle jste pod jistým tlakem a neujdete poznámkám rozmanitého ražení. Dohlédněte si na
Číst dál: Boris Zindulka 2013-2014 ........... Odborná stáž trochu jinak